Seizoen 2014

ferry schreef op vrijdag 8 november 2013 om 14:23 uur

Baansport Noord-Nederland op de tocht

De baansport in het noorden van Nederland staat op de tocht. De angst bestaat dat de sport afglijdt naar de afgrond.

Tien organisatoren van grasbaanraces hebben nog geen datum gepland waarop ze wedstrijden willen houden. Normaal gesproken is de kalender voor het volgend seizoen begin november al klaar.

Ze zijn het niet eens met de gang van zaken bij de motorsportbond KNMV en hebben zich inmiddels verenigd in een stichting. Volgende week presenteert de bond haar plannen voor de komende jaren. In het toekomstbeleid wordt er, volgens de verschillende organisaties, te weinig rekening gehouden met de grasbaan-en speedwaysport. Het gaat hen er met name om dat de sport onvoldoende serieus wordt genomen. Daarnaast ontbreekt het ook aan communicatie vanuit de bond, vinden ze. Bovendien is de bond volgens hen nauwelijks te bewegen om de problemen te bespreken.

Het conflict speelt al langere tijd, maar door het ontslag van aanspreekpunt Johan Becker is de frustratie alleen maar toegenomen. Becker werd twee maanden geleden aan de kant gezet.

Reacties

vincent schreef op vrijdag 8 november 2013 om 15:43 uur

Oh oh daar gaan we weer .

dirkdeboer schreef op vrijdag 8 november 2013 om 16:24 uur

Welk doel dient dit dan Ferry...... Eerlijk gezegd een kansloos verhaal. De organisatoren vinden de plannen nu al niets terwijl ze nog niet eens gepresenteerd zijn, misschien is het verstandig eerst te luisteren naar de plannen, dan vragen te stellen en daarna als je het er niet mee eens bent te protesteren.

Wat heeft trouwens het ontslag van Johan Becker te maken met het niet serieus nemen van de Baansport..... Becker was toch verantwoordelijk van de sport bij de KNMV.... en die wordt nu verweten dat ze het niet serieus nemen ? Of was Becker degene die de baansport serieus nam. Kan ik me bijna niet voorstellen.

de Rooy schreef op zaterdag 9 november 2013 om 11:55 uur

Waarom laten we hier in nl op wedstrijddagen niet alleen de specials (int en nat), zijspannen en 125cc specials rijden? De crossklasses kunnen hun rondjes wel bij de VTBM gaan rijden.

vincent schreef op zaterdag 9 november 2013 om 12:27 uur

Nou de Rooy de mooiste wedstrijden waren dit jaar toch echt de crossklasse s . Als ik de specialklasse sen in Eenrum neem was dat toch echt een optocht. En wees nou eerlijk zit het publiek nou op de 125 cc te wachten .

de Rooy schreef op zaterdag 9 november 2013 om 14:14 uur

Tijdens de meeste wedstrijden zijn de crossklasses een optocht. Voor spanning en spektakel heb je toch echt de specials nodig. En ja, ook de 125cc specials horen in een hoofdprogramma thuis, wie de jeugd heeft, heeft de toekomst...

dhbos schreef op zaterdag 9 november 2013 om 16:22 uur

Ben het wel met Vincent eens
Als de spicials niet internationaal is er toch geen bal aan
om van de125 maar niet te spreken
groet h bos

Roel Liemburg schreef op zaterdag 9 november 2013 om 20:04 uur

de crossklassen leveren veel strijd op maar om een compacter programma te maken kun je ze in mijn opzicht beter samenvoegen, je ziet toch 2 x achterelkaar 2 bijna identieke klasses achterelkaar, tevens ben ik van mening dat 4 klasses op 1 racedag voldoende is. tevens trainen s,morgens op de engelse manier, is minder tijdrovend

sjoerdje schreef op zaterdag 9 november 2013 om 23:38 uur

ik vindt dat de rooy groot gelijk heeft de speciaals en de 125 speciaals moeten altijd wijken voor de crossers

vincent schreef op zondag 10 november 2013 om 09:11 uur

Hallo Roel
Kun je mij even uitleggen over de engelse manier van trainen? snap niet helemaal wat je bedoeld.

Roel Liemburg schreef op zondag 10 november 2013 om 12:08 uur

bij engelse wedstrijden staan 3 vakken opgesteld voor de diverse klassen, is een vak aan de beurt dan worden ze los gelaten, lof er nou 2 of 8 rijders in staan, gaan met die banaan, niks klassevolgorde, gewoon opschieten. Hele training wordt binnen een uur afgewerkt. ook wordt er geen onderscheid gemaakt tussen sen. en nat.trainen doorelkaar

de Rooy schreef op zondag 10 november 2013 om 12:55 uur

Mee eens Roel... het moet en kan ook allemaal veel compacter. Het duurt nu allemaal veel te lang, geen wonder dat het publiek op een gegeven moment wegblijft.

ferrymulder schreef op maandag 11 november 2013 om 22:27 uur

De ST KLASSES horen thuis op de crossbanen, de specials op de baansport

ferrymulder schreef op maandag 11 november 2013 om 22:28 uur

En de 125 specials vind ik leuker dan cross!

crustydemons schreef op dinsdag 12 november 2013 om 14:17 uur

margriet diever christian wagemans keep on tracking groetjes van sleypen vital geen jeugd geen toekomst kijk naar belgien droevig

Sonja schreef op dinsdag 12 november 2013 om 17:07 uur

Ik sluit mij aan bij Sjoerdje.

Vincent, ik weet niet of jij zelf rijd, zoja, dan ben je waarschijnlijk ook in de jeugd klasses begonnen. En als je goed hebt opgelet rijden de nationalen en de 125cc specials bijna alle wedstrijden mee met de crossers. En bij deze wedstrijden was ook niet veel publiek.

Vital, dank je wel voor je steun.

de Rooy schreef op dinsdag 12 november 2013 om 19:42 uur

En laten we nu eerlijk zijn met elkaar....t publiek komt echt niet voor de crossklasses.

Roel Liemburg schreef op dinsdag 12 november 2013 om 20:07 uur

Sorry de Rooy, daar zit je wel erg naast, in de Nederlandse baansport horen de aangepaste crossers er gewoon bij en ze leveren een goed spektakel maar om nu op een dag 2 bijna identieke klassen in het programma te plaatsen is nu niet echt mijn ding

Schreijer schreef op dinsdag 12 november 2013 om 20:28 uur

De Rooy zegt wel makkelijk dat de crossers hun rondjes maar bij de vtbm moeten draaien. Die kant zal het ook wel op gaan. Voor het voortbestaan van de crossers hoeven we echt niet bang te zijn maar als je een evenement financieel rond wilt krijgen ben je de crossers wel nodig denk ik ivm publiek. ook is er in het verleden al vaak een evenement gered door de crossers. Als de baan weer eens te nat was waren de crossers wel weer zo gek om hem droog te rijden. Zonder de crossers denk ik dat de wedstrijden onder de vlag van de knmv niet lang meer bestaan. Ik snap trouwens ook niet dat de rijders van de zijspannen, specials en ST klassen geen startgeld hoeven te betalen. In de motocross is het heel normaal dat een Jeffrey Herlings startgeld betaald bij een ONK. Hierdoor krijgen de organisatoren toch een klein beetje extra inkomsten. We zullen zien hoe het afloopt maar ik heb er een hard hoofd in....

vincent schreef op woensdag 13 november 2013 om 10:57 uur

Roel helemaal mee eens , en daar laat ik het dan ook bij.

sjoerdje schreef op donderdag 14 november 2013 om 06:15 uur

schreijer de speciaals betalen ook start geld hoor

Schreijer schreef op donderdag 14 november 2013 om 07:17 uur

Dat klopt. Echter zijn dat alleen de nationalen en de 125 specials. Senioren en zijspannen en ST klassen betalen niets. Terwijl daar wel prijzengeld te verdienen is. Dus de jeugd betaalt het prijzengeld van de senioren. Goed bezig op de grasbaan. Maar zo is het al jaren dus zal ook wel zo blijven.

Roel Liemburg schreef op donderdag 14 november 2013 om 19:37 uur

ja jong, verschil moet er blijven, een bankdirecteur verdient ook meer dan een metselaar

Marco schreef op vrijdag 15 november 2013 om 15:32 uur

Deze gehele discussie slaat nergens op. Bijna elk jaar komt dit weer naar voren en elke keer weer komt er ( naar mijn idee door de arrogante houding) naar voren dat het laten rijden van een cross klasse tijdens een (inter)nationale wedstrijd niet nodig is, want het programma met special senioren, nationalen, 125cc en zijspannen genoeg publiek trekt. Naar mijn mening slaat het ten eerste nergens op dat de 125cc bij iedere nationale wedstrijd moet rijden want als je daar van spanning spreekt schiet ik in de slappe lach. Want wees nu eerlijk, je zal meer spanning beleven met oa: Jan Okke Loonstra, Mark van Dellen, Wiebe Valkema en andere St1 rijders aan de start dan met de 125cc. Ten tweede is het idee van laat de crossers maar VTBM rijden naar mijn idee nog wel het meest trieste wat je op dit moment kan melden. Ik weet niet of er mensen hier wel eens naar een VTBM wedstrijd zijn geweest maar hier rijden op een dag soms meer dan 120 man, dus qua animo naar de crossklasse is er geen gebrek.Maar dit is niet de hoofdrede dat er een verandering in de baansport moet plaats vinden.

Echter vergeet iedereen dat er een verschrikkelijke afname van publiek is de laatste jaren. Hierbij maakt het niet uit welke klassen aan de start verschijnen, dit is gewoon een feit. Hierdoor is het voor de clubs moeilijk om geen verlies te draaien. Met alle redelijkheid maar als er op deze manier verder wordt gegaan dan zal de baansport onder de vlag van de knmv binnen tijd van +/- 5 jaar langzaam uitbranden als een kaars. Dit niet door de klassen die aan de start verschijnen maar gewoon om dat het financieel niet meer haalbaar is. En als je het nu wilt of niet, om het voor een club financieel aantrekkelijker te makken. Bestaat er een kans dat er meer crossklasse rijders aan de start verschijnen.

Als voorbeeld: Als je dit jaar alle special nationalen en 125cc bij elkaar optelt komt je uit op 38 licenties en als je dan alleen st1/runnerup neemt heb je 40 licenties. Bij de specials nationalen en 125cc is het nog maar de vraag of elke wedstrijd deze weer komen opdagen, echter bij de ST1 rijden elke wedstrijd 12 man mee en op een runner up wedstrijd kwammen gemiddeld 21 man af. als je deze met elkaar op een wedstrijd laat verrijden heb je voor 1 klasse 33x inschrijf geld.

Het is dus niet het probleem welke klassen er rijden, het gaat er om dat het voor de clubs weer aantrekkelijk word om een wedstrijd te organiseren.

punter electronica racing schreef op vrijdag 15 november 2013 om 23:08 uur

Na meer dan 32 jaar nagenoeg alle nationale wedstrijden en diverse buitenlandse wedstrijden te hebben bezocht ben ik zelf van mening dat de hele dag specials een saaie bedoening zou worden. Afwisseling in de klassen met verschillende motoren en verschillende bochtentechnieken maakt het allemaal veel boeiender in mijn ogen. Ook zien we wel jongens vanuit de crossklassen op een special stappen en omgekeerd. Het is dan mooi om te zien hoe ze in een geheel andere dicipline gaan presteren. Zelf gaan we (mijn zoon Lorenzo) volgend seizoen de VTBM wedstrijden rijden bij de 125cc jeugd. Wat ik hier tot nu toe heb meegemaakt is alleen maar positief. Een super goede en gemoedelijke sfeer en zeer enthousiaste vrijwilligers. Laagdrempelig instappen is hier nog mogelijk en in deze dure tijden dus voor meer mensen haalbaar. Een mooie leerschool voor eventueel later op KNMV nivo. Veel toppers komen uit de VTBM voort of rijden hier nog steeds bij. Het naast elkaar bestaan van de VTBM en de GMB is in mijn ogen mogelijk als men meer rekening met elkaar houdt in het belang van de rijders en de sport. Elkaar dwarsbomen heeft geen enkele zin en is zeker niet in het belang van de sport. En zoals de Rooy de crossers niet op de grasbaan vindt thuis horen, zijn er ook mensen die zeggen specials horen op de speedwaybanen. Ook bij de autocross heb je voor en tegenstanders van bepaalde klassen. De rodeoklasse vindt ik het kijken niet waard,maar sommige komen hier alleen maar voor. Kortom wanneer doe je het goed

mamoek schreef op zondag 24 november 2013 om 23:05 uur

Welke klasse er ook rijd persoonlijk vind ik dat alle klassen wel een bepaalde charme hebben maar laat de jeugd ook bij de jeugdwedstrijden rijden dus ook 125 spec.
En dat er weinig publiek komt heeft ook te maken met financieen .
2 pers.a gemiddelde 15 euro per wedstrijd plus diesel voor de reis naar de wedstrijd keer het aantal wedstrijden in nederland.reken maar uit.en daarbij word je op sommige plaatsen ook al geweerd als je een eigen koelbox met eten en drinken meeneemt.dat maakt het extra duur en dan moet je keuzes maken en dan kiezen de meeste mensen toch voor de internationale wedstrijden

marten schreef op zaterdag 21 december 2013 om 22:21 uur

Het is bar rustig aan het baansportfront.Jammer dat het allemaal zo moet,respect voor de clubs die de datums hebben gepland voor het komend seizoen.
Er zijn twee partijen die de dupe worden van dit gesodemieter en dat zijn de rijders en de bezoekers.
Ben blij dat ze bij onze oosterburen hun gezond verstand wel gebruiken,en bijna alle wedstrijddata al bekend zijn.

Jesper schreef op zondag 22 december 2013 om 15:31 uur

Het lijkt inderdaad niet veel belovend. Misschien word het eens tijd dat ze (we?) met z\'n allen om tafel gaan in plaats van bijvoorbeeld op Facebook rond te schreeuwen, er is al genoeg gezegd en inmiddels zijn we nog geen steek verder.

In ieder geval houd het qua discussie op over dit onderwerp (via deze site) want er schijnen een paar mensen heul boos van te worden. Gelukkig hebben we Facebook nog ....