5-6-7 april 2024 - IJsspeedway Heerenveen

Tickets

KNMV nieuwsbrief: voortgang Baansport 2014

Nieuwsbericht Geplaatst op zondag 5 januari 2014 om 13:10 Geplaatst op 05.01.2014 om 13:10

Nadat de Stiching Belangen Organisatoren Baansport eerder met een persbericht kwam doet nu ook de KNMV een bericht naar buiten waarin zij berichten over de huidige stand van zaken. [END] Nieuwsbrief KNMV: Om de baansport voor Nederland te verbeteren is er het afgelopen jaar een gedetailleerd plan uitgewerkt dat voortgang geeft aan de geïnventariseerde verbeterpunten, punten die er voor de baansport in Nederland toe doen. Het 2014 plan dat, evenals het meerjaren-beleidsplan vooruit kijkt en gedetailleerd aangeeft wat we samen met alle belanghebbenden willen bereiken is ter uwer informatie bijgesloten. Dit plan, dat onder leiding van de KNMV baansportcommissie tot stand is gekomen, is gerealiseerd door met velen van U in contact te zijn geweest tijdens vergaderingen / hearings en informele contacten gedurende het seizoen van 2013. Wij zijn en blijven van mening dat constructief samenwerken, waarbij kritische geluiden zeer welkom zijn, de enige manier is om de baansport verder uit te bouwen. De bijgevoegde plannen richten zich op: - Veiligheid van deelnemers; - Talentontwikkeling; - Een interessante competitie; - Financiële aspecten binnen de baansport; - Opleiding en training van bestaande en nieuwe officials. Recente ontwikkelingen Er is de afgelopen dagen weer het een en ander gemeld in diverse media met betrekking tot de Baansport in Nederland. Een van de berichten is gepubliceerd door de SBOB, Stichting Belangen Organisatie Baansport. Na het persbericht dat geplaatst is op nieuwjaarsdag menen wij toch te moeten reageren omdat wij de indruk hebben dat de informatie onjuist geïnterpreteerd kan worden. En het is ons niet helemaal duidelijk of alle betrokkenen binnen de Baansport, te weten rijders, organisatoren en officials alle correspondentie hebben ontvangen. Een van de meest belangrijke documenten die herhaaldelijk genoemd wordt is een schrijven van een aantal organisatoren aan de KNMV. Een kleine groep organisatoren hebben eind maart een bespreking gehad met onze voormalig sporttechnisch directeur Johan Becker. Op 31 mei heeft dit geresulteerd in een samenvatting van de besproken aandachtspunten welke in een brief geformuleerd zijn en op 31 mei verzonden is naar de KNMV. Deze brief is, lopende het seizoen, helaas te lang bij de KNMV blijven liggen en een antwoord richting de organisatoren bleef uit. De irritatie die daardoor is ontstaan en nog steeds aanwezig is, is geheel terecht en de KNMV heeft zich daarvoor inmiddels meerdere malen verontschuldigd. Dit is een voorbeeld van slechte communicatie en wij zijn ons daarvan terdege bewust. Eind september is deze brief weer opgepakt door de KNMV / Baansportcommissie. Dit schrijven vindt u dan ook bijgesloten bij deze mail, zodat iedereen op een transparante wijze inzicht krijgt waarover gesproken wordt. Tezamen met dit schrijven kunt u in de bijlagen ook het jaarplan en het meerjarenbeleidsplan van de KNMV vinden, zodat duidelijk en transparant wordt weergeven op welke manier de punten uit de brief zijn opgepakt. In deze brief van 31 mei worden de volgende punten uiteengezet: Airfences In de brief wordt hier uiteindelijk over gemeld dat er eerst een gedegen onderzoek moet plaatsvinden en dat pas eind 2013 gestart zou kunnen worden met een vervolgtraject. Zoals u met betrekking tot dit punt kunt terugvinden in het meerjarenbeleidsplan onder speerpunt 4 en in het jaarplan onder het punt veiligheid, is hiermee een start gemaakt. Ook is er inmiddels een werkgroep geformeerd, waarbij onder de rijders, organisatoren en officials een oproep is gedaan om daarin plaats te nemen. De indeling van deze werkgroep heeft u enige tijd gelden mogen ontvangen. Gerard Zijlstra heeft tijdens de vergadering van de Baansport Commissie van de FIM Europe gepleit voor uitstel van de verplichting van het gebruik van airfences bij EK-wedstrijden voor het jaar 2014. De FIM-Europe zal in 2014 de airfences als veiligheidsverhogende maatregel nog niet verplicht stellen. Financiën Een volgend punt in de SBOB-brief is het voorstel om aan alle rijders inschrijfgeld te vragen en op bepaalde evenementen geen prijzengeld meer uit te keren op verzoek van de genoemde organisatoren onderaan de brief. Voor alle duidelijkheid: dit voorstel is geen voorstel van de KNMV. De KNMV heeft op de rijders hearing de meningen gepolst van de daar aanwezige rijders en informatie ingewonnen uit de door de KNMV verstuurde enquête. Daaruit is gebleken dat de rijders op dit moment geen moeite hebben met het verhogen / vragen van inschrijfgeld, mits besteed aan breedtesport en JN, maar een aanpassing in het prijzengeld ging een stapje te ver voor de rijders. Dit voorstel is mede ook weer op verzoek van en in overleg met de organisatoren/SBOB tijdens de vergadering op 7 december geschrapt, hetgeen betekent dat de prijzengelden vooralsnog blijven gehandhaafd. Wel is afgesproken dat in 2014 aan de rijders meegedeeld zou worden dat de prijzengelden in 2015 aangepast zullen gaan worden, wat inmiddels is gebeurd. Daarop heeft de baansportcommissie op 7 december jl. voorgesteld aan de organisatoren van SBOB om het inschrijfgeld door te voeren, maar de prijzengelden voor 2014 onveranderd te laten. Er is wel naar alle rijders een voorstel voor 2015 gecommuniceerd, waarbij het een ieder vrij stond om te reageren. Tijdens de rijdershearing kwam er vanuit de jeugd veel weerstand tegen een verhoging van € 15,-- naar € 20,--. Reden voor de Baansport Commissie om dat bedrag, in tegenstelling tot het verzoek van de organisatoren, niet te verhogen. Resumerend houdt dit in: Inschrijfgeld jeugdklassen t/m 125 CC: €15,-- Inschrijfgeld overige klassen: €20,-- In totaal zijn 179 licentiehouders op de hoogte gebracht van de stijging, waarop wij helaas 6 negatieve reacties hebben ontvangen. Gezien de aantallen en om de organisatoren tegemoet te komen is besloten om het voorstel van het invoeren van inschrijfgeld aan te nemen. Daarnaast zijn er overigens ook organisatoren, niet behorend tot de SBOB die hebben aangegeven geen voorstander te zijn van deze verhoging. Organisatoren hebben de KNMV verzocht de kosten te verlagen, dit staat niet in de betreffende brief. Reeds begin 2013 is in overleg met de organisatoren besloten dat de retributie voor 2013 te verlagen van 8% naar 6%. Gevraagd is om in 2014 te werken met een vaste bijdrage voor de kosten. De organisatoren hebben op vrijdag 15 november jl. door onze directeur Patrice Assendelft, uitvoerig toegelicht gekregen met welke kosten de KNMV heeft te kampen. Een van de verhogingen die reeds in 2013 is ingegaan, is de verhoging van de premie van de verzekering. Deze is gestegen met 143.000 euro. Dit is vooral in 2014 voor een gedeelte doorbelast in de districtslicenties, met name om de overige licentiehouders en de organisatoren hier zo min mogelijk de dupe van te laten worden. U zult begrijpen dat op dit moment de ruimte voor financiële tegemoetkomingen tot een minimum beperkt is. De KNMV heeft een voorstel gedaan waarbij een vast bedrag wordt doorberekend in plaats van een procentuele afdracht. Als uitgangspunt voor dit vaste bedrag is een gemiddelde aan retributie berekend over de laatste drie jaar en het voorstel voor een vast bedrag was lager dan dit gemiddelde. Nadeel voor organisatoren is dat wanneer het bijvoorbeeld regent en er weinig publiek komt, de kosten gelijk blijven. Dit is niet het geval bij een percentage. De organisatoren hadden geen belangstelling in het vaststellen van een vast bedrag. Daarom zal er in 2014 gewerkt worden met het heffen van retributie en in ieder geval voor dit jaar wederom ter hoogte van 6%. En nu het toch over geld gaat, wij dachten dat het zinvol is om ook de kosten van de licenties voor 2014 voor u te onderbouwen, zodat ook hier meer inzicht in is: Uitleg prijsopbouw licenties 2014 Onderstaand treft u een overzicht aan van licentieprijzen 2014 in vergelijk met de prijzen van 2013. De vroegboekkorting is hierbij in mindering gebracht. Dus deze prijzen gelden wanneer de licentie voor 31 januari 2014 wordt aangevraagd. In tegenstelling tot voorheen zijn de licentie-prijzen 2014 inclusief het KNMV-lidmaatschap. Voorgaande jaren ontving u rond oktober een acceptgirokaart voor het KNMV-lidmaatschap welke voor begin december betaald diende te zijn. Vraagt u naast de grasbaanlicentie ook een offroad licentie aan, dan wordt het KNMV-Sportlidmaatschap in mindering gebracht op de offroad licentie. Met de KNMV-licentie kunt u ook deelnemen aan clubwedstrijden en –trainingen motocross. Licentieprijs in tweede discipline van motorsport sterk gereduceerd. Pas is besloten, en dit is ook gepubliceerd op de KNMV-website, dat licenties in een tweede discipline van motorsport € 100,-- kosten. Dus heb je een grasbaanlicentie en wil je daarnaast Supermoto gaan rijden dan betaal je de duurste licentie + € 100,-- voor je tweede licentie. Grasbaan, speedway en ijsrace worden allen tot baansport beschouwd, dus vraag je naar je Grasbaanlicentie een Speedway licentie aan, dan betaal je € 57,-- als zijnde een licentie voor een extra klasse. Vroegboekkorting met maand verlengd In verband met het feit dat nog een aantal reglementen en kalenders niet gepubliceerd zijn, is besloten om ook in januari 2014 nog de vroegboekkorting te hanteren. Dus je hebt nog de hele maand januari om je aanvraag tegen gereduceerde prijs aan te vragen. Officials In de SBOB-brief wordt met betrekking tot de officials vooral opmerkingen gemaakt als: kennis van zaken, uiterlijke verzorging, het aantal KNMV-officials dat ingezet wordt per wedstrijd. Dit punt krijgt de aandacht als punt 5 van het meerjarenbeleidsplan. Ook is dit punt terug te vinden in het jaarplan. Hierover is uitvoerig gesproken en is voor in ieder geval het jaar 2014 een werkgroep geformeerd onder leiding van Jacob Alkema met als doel het professionaliseren van de official. Ook is het inzetten van eigen clubvrijwilligers als officials besproken met de organisatoren en zullen deze vrijwilligers een gedegen training ontvangen, zodat de clubs, eventueel in onderlinge samenwerking, kunnen beschikken over eigen officials, waardoor de inzet van KNMV officials in aantal sterk gereduceerd kan worden en deze enkel zullen fungeren als coördinator en monitor. Algemeen Onder de noemer algemeen worden in de SBOB-brief zaken genoemd zoals gelijkheid in prijzengelden, geluidsmetingen, handhaving, inzetten van transponders. Over het prijzengeld is al eerder in deze nieuwsbrief geschreven, niet direct voor dit jaar, maar wel voor volgend jaar. In het jaarplan is duidelijk welke zaken dit jaar de meeste aandacht zullen krijgen en zo zal er ook voor 2015 weer een jaarplan worden geformuleerd. Met enkel één doel: het verbeteren van de baansport in Nederland. Waarbij de KNMV open staat voor alle mogelijke input. We hebben een aantal leden van de SBOB uitgenodigd voor een gesprek, diverse malen, maar er is niet ingegaan op de uitnodiging van de KNMV. Wij willen hierbij dan ook eenieder bedanken die zijn input tot dusver wel heeft geleverd en wij blijven iedereen uitnodigen om dat te blijven doen. Wat er mis is gegaan in het verleden blijft ongewijzigd, maar we kunnen wel een positieve bijdrage leveren aan hetgeen nog gaat komen. Wij zullen ook zeker dankbaar gebruik blijven maken van de uitnodigingen die wij als KNMV, o.a. van SBOB, mogen ontvangen om met elkaar in gesprek te blijven. Helaas moeten we soms ook constateren dat we het niet op alle punten op dat moment eens kunnen worden. Er zijn dan twee zaken belangrijk: dat die punten de aandacht blijven houden en dat er respect is voor de keuze die op dat moment gemaakt wordt. In de berichtgeving hebben wij gelezen dat er is voorgesteld dat de VTBM een deel van haar programma bij de KNMV- wedstrijden zou kunnen rijden. Dit is een logische vraag omdat dit extra inschrijvers geeft op een evenement. Echter de VTBM heeft direct aangegeven dat dit niet haar doelstelling is. De VTBM organiseert laagdrempelig op clubniveau. Dit wil zij blijven doen en dat wordt door de KNMV en de BC gerespecteerd. Naast bovenstaande zaken zijn nog een paar zaken besproken met de organisatoren die wij in ieder geval ook aan de rijders kenbaar willen maken. De KNMV heeft voorgesteld om een overeenkomst met de organisatoren af te sluiten. Hierin kunnen wederzijdse afspraken vastgelegd worden. Doelstelling is om zoveel mogelijk te waken over de kalender en de indeling van de klassen zoals afgesproken tijdens de totstandkoming van de kalender. We weten allen dat 2013 een rampjaar was, te veel evenementen zijn afgelast en te veel werden klassen geschrapt. Al enkele jaren is het zo dat een organisator die een ONK, Internationale, EK of WK-wedstrijd organiseert ook een Jeugd en Nationale wedstrijd dient te organiseren. Doet men dit niet dan krijgt men een zogenaamde boete. Uiteraard zijn er redenen waar een organisator niets aan kan doen, dan wordt deze boete ook niet in rekening gebracht. Omdat organisatoren soms meedelen dat zij liever een boete van € 780,-- betalen in plaats van een Jeugd en Nationale wedstrijd te organiseren hebben wij het boete bedrag verhoogd. Het is zeker niet de doelstelling van de KNMV om dit bedrag lichtvaardig in rekening te brengen, ook wij hebben veel liever een vervangende wedstrijd. Wanneer een topsportorganisator zelf zorgt voor een vervangende wedstrijd des te liever. Zo niet dan kan met de bijdrage van € 1.000,-- boete een vervangende wedstrijd bij een andere organisator ondergebracht worden. Met name de topsportorganisatoren hebben tenslotte extra inkomsten door het invoeren van inschrijfgelden. Zoals al door de rijders aangegeven dienen deze gelden ten behoeve van de jeugd gebruikt te worden. Samen met de verhoging van het inschrijfgeld zal een fonds ontstaan voor de jeugd waaruit trainingsdagen voor de jeugd georganiseerd zullen gaan worden. Commissie Baansport De namen van de leden van de Commissie Baansport en de verdeling van de diverse portefeuilles: Rein Hof (voorzitter) Jenny van Alebeek (secretaris) - Baansport Jochem de Vries (lid) - Organisatoren en rijders Gerard Zijlstra (lid) - Topsport grasbaan nationaal / internationaal Jacob Alkema (lid) - Speedway / Officials Patrick Roth (lid) - Breedtesport / Rijders Jeugd

Foto gallerij