5-6-7 april 2024 - IJsspeedway Heerenveen

Tickets

Opende

Jesper schreef op vrijdag 21 juni 2013 om 11:34 uur

De jeugd en nationalen wedstrijd in Opende van vandaag is helaas afgelast door de vele regenval...

Reacties

marten schreef op zondag 23 juni 2013 om 00:46 uur

De wedstrijden op de zaterdag gingen gelukkig wel door.
Na langdurige regenval in de middag kwam de wedstrijd wat later op gang dan gepland was,en gelukkig bleef het ook tijdens de wedstrijd grotendeels droog.
Gevolg van de regen dat de baan was veranderd in een behoorlijke staat van ontbinding,en vele langdurige baandiensten noodzakelijk waren om de wedstrijd te verrijden.
Complimenten voor de organisatie van Opende om toch alles in het werk te stellen de wedstrijd door te laten gaan.
Geen complimenten aan de wedstrijdleiding die het belachelijke besluit namen om de 125cc.specials,en de specials nationalen te schrappen uit de wedstrijd.
Met vreemde verzinsels zo met rijders om te gaan is te belachelijk voor woorden,dit KAN NIET.
Hier had een andere,en betere beslissing moeten genomen moeten worden,je zal als jeugdige rijder maar urenlang in het rennerskwartier zitten moeten wachten,en dan vlak voordat je moet rijden te horen krijgt dat je de spullen kunt inpakken.

buffel schreef op zondag 23 juni 2013 om 01:16 uur

marten je hebt wel beetje gelijk maar de baandiensten waren echt wel nodig zeker is het jammer dat de jeugd en de nationalen niet konden rijden maar als je dan kijkt dat de laatste klasses bijna in het donker reden was de beslissing wel goed toch knap dat ze de wedstrijd door hebben laten gaan

Bert Swarts schreef op zondag 23 juni 2013 om 10:48 uur

Ik blijf het uitvinden van avondwedstrijden een openbaring.
Als je als club niet over permanente verlichting beschikt, kan je de entreegelden van de eerste 500 toeschouwers reserveren voor de huur van de lampen.
De rijders sleutelen bij kaarslicht en de aggregaten draaien op volle toeren.
En dan de rijders die de volgende dag een race hebben in Zuid Duitsland of erg veel kilometers elders.
Die rijders hebben bij een dag wedstrijd toch vlug een slordige 5 uur meer reistijd tot hun beschikking.
Ook in Opende bleek weer eens dat tijd, de boel aardig in het honderd kan jagen als je geen verlichting voorhanden hebt.
Is er door het weer wat extra baanverzorging nodig, of er gebeuren wat ongelukjes, dan komt alles in het gedrang.
De eerste maatregelen die je dan kunt treffen is om er wat klassen uit te “gooien” zodat er wat lucht is.
De getroffen rijders zijn natuurlijk boos, deze rijders stonden immers ook al de hele dag op het rennerskwartier en hebben alles onder de bagger zitten omdat ze wel even mochten trainen.
En de onderbouwing dat er bij avondwedstrijden meer publiek komt kijken verlies elke week van de realiteit.
Natuurlijk zullen er baansportfans moeten werken op de dag, maar ik ken ook mensen die in de verzorgende beroepen werken, of mensen in onregelmatige diensten die de pineut zijn als er avondwedstrijden zijn.
De grootgrutters zijn vandaag de dag tot 8 uur open, dus de smoes van boodschappen doen op zaterdag kan ook de prullenbak in.
M.i. gewoon om 13.00 uur beginnen met de races, en s ’morgens even trainen.
Zit het weer tegen of zijn er wat ongevallen die de tijd negatief beïnvloedden, dan heb je voldoende ruimte om mee te spelen.
In de avonden heb je dat in veel gevallen niet en moet je rijders uitsluiten om een evenement te redden.
Dat kan één keer, maar niet bij elke races waarbij de tijdsdruk een rol speelt.
En bij het heerlijke klimaat in ons land mag je er toch vanuit gaan dat de zwoele zomeravonden een zeldzaamheid is.

marten schreef op zondag 23 juni 2013 om 12:07 uur

Tsja,en zo kunnen we nog vele pagina\'s volschrijven hoe het wel en niet moet in de baansport.
Ik lees ook al uitspraken op het internet dat de wedstrijd van gisteravond geen reclame is voor de baansport,maar wat is dan wel reclame vraag ik me af.
Ik vind,elke wedstrijd heeft z\'n charme\'s,zowel positief als negatief.
Gisteravond pech door de natte bedoening,in siddeburen moesten we stofhappen,in eenrum vorig jaar werden we door de extreme hitte bijna ter plekke \'gecremeerd\',en zo kan je wel doorgaan.Ondanks alles zien we toch nog steeds leuke wedstrijden vind ik.
Ook gisteravond hebben we ondanks de zware omstandigheden toch best wel leuke series gezien.De rijders hebben hun best gedaan om het publiek te vermaken,en dat is ook wel een compliment waard.
Misschien wel het overwegen waard voor de organisatie in opende om het aanvangstijdstip een uurtje te vervroegen gezien de ervaringen van de afgelopen jaren.

Igepa schreef op zondag 23 juni 2013 om 12:52 uur

Van te voren kun je toch al wel zien dat 6 klassen bij een avondwedstrijd iets te veel van het goede is. Naar mijn idee kun je beter de 125 jeugd en 125 special niet inplannen. Kunnen de st1 en 2 de baan droog rijden en de specials op een redelijk baan laten rijden. Special nationalen horen gewoon bij de grote wedstrijden thuis en niet bij de jeugd junior wedstrijden, met alle respect voor deze wedstrijden.

punter electronica racing schreef op zondag 23 juni 2013 om 21:56 uur

Veel tracktoren gezien met in het bijprogramma motoren..
Terwijl de finales moeten worden verreden en het natuurlijke licht bijna uit gaat, gewoon nog even rustig wachten en tijd rekken. We moesten vanuit het publiek nog duidelijk maken dat er haast gemaakt moest worden anders hadden ze in de jurybus nog aan de frikandellen gezeten. De beslissing om 2 klassen te laten vervallen is natuurlijk voor de rijders erg sneu. Echter is dit een beslissing die we moeten respecteren. De beste stuurlui staan natuurlijk altijd aan de wal en dan hadden we het zeker niet voor het donker gered.
Wat de aanvangstijden betreft vind ik het sowieso een probleem voor de vele ondernemers, waarvan ik er zelf 1 ben. Zaterdags de tent eerder sluiten is niet altijd een optie
Gewoon zondags organiseren is voor iedereen het beste.
Verder veel respect voor de rijders die goed met de situatie om gingen zodat ongevallen beperkt bleven tot onschuldige schuivertjes.

jeanet schreef op zondag 23 juni 2013 om 22:09 uur

Maar er zijn ook mensen die op zondag moeten werken en we moeten ook de mensen respecteren die op zondag niet van huis gaan ivm geloofsovertuiging.Die kunnen dan dus nooit naar een grasbaanwedstrijd.Dan wedstrijden zonder verlichting om 15.30 uur of 16.00 uur laten beginnen.

punter electronica racing schreef op zondag 23 juni 2013 om 22:40 uur

Het aantal mensen wat op zondag moet werken valt in het niet bij degene die zaterdags werken. En uit geloofsovertuiging zondags thuis blijven is al lang niet meer van deze tijd.
Avondwedstrijden organiseren met aanwezige verlichting lijkt me het enige juiste.

dirkdeboer schreef op maandag 24 juni 2013 om 13:00 uur

Ik vindt toch dat de Baandienst en alle vrijwilligers van SBO Opende een hele dikke pluim verdienen voor het feit dat er uberhaupt gereden kon worden daar in Opende.

Over het niveau van de wedstrijden kun je twisten. Naar mijn mening was het meer een loterij als een wedstrijd. Ook dat de finales werden gereden is voor mij een raar besluit. Het was echt te donker aan het worden en ik had het idee dat het levensgevaarlijk werd. Die rare val van Jannick bijvoorbeeld.... Maar goed...

Als ik de uitleg hoorde van de 125 rijders en de nationalen lopen mij de rillingen over de rug. Wees dan gewoon eerlijk en zeg dat je het gezien de tijd doet. Want dat was het volgens mij. Aan de andere kant was de baan wel erg link, diepe sporen en zeker uitkomen van bocht 1 was het dikke pap en ronduit gevaarlijk. Laat je hen dan wel rijden en gebeuren er grote ongelukken dan heeft iedereen zijn woordje ook wel weer klaar en deugt er alsnog niks van.

Hoe ze het ook doen, men doet het toch nooit goed.

Wat eerder beginnen op zaterdag kan geen kwaad. Zeker bij een avondwedstrijd zonder kunstlicht is het denk ik verstandiger om om 13.00 uur te beginnen al had dat nu ook niets uitgemaakt.

Her en der kun je nu eenmaal niet op zondag rijden, dat hebben we gewoon te respecteren. Niet iedereen zit op motorsport te wachten en dus moet je blij zijn dat je ergens terecht kan.