5-6-7 april 2024 - IJsspeedway Heerenveen

Tickets

Landen indelingen EK/WK 2014

Jesper schreef op maandag 25 november 2013 om 20:32 uur

<strong><u>Speedway GP Kwalificaties:</u></strong>

<strong>07.06.2014 - Quali 1 - Sankt Johann</strong>

1. GB
2. AUS
3. FRA
4. HUN
5. GER
6. DK
7. AUS
8. PL
9. SWE
10. CZ
11. SLO
12. DK
13. AUT
14. PL
15. FRA
16. ITA

<strong>07.06.2014 - Quali 2 - Ljubljana</strong>

1. CZ
2. CRO
3. GB
4. PL
5. SWE
6. AUS
7. PL
8. SLO
9. DK
10. LV
11. UA
12. AUS
13. SLO
14. ITA
15. GB
16. DK

<strong>09.06.2014 - Quali 3 - Abensberg</strong>

1. DK
2. SWE
3. SVK
4. GB
5. LV
6. FIN
7. PL
8. RUS
9. GER
10. DK
11. SWE
12. CZ
13. RUS
14. GER
15. USA
16. PL

<strong><u>WK IJsspeedway:</u></strong>

<strong>25.01.2014 - Challenge - Sankt Johann</strong>

1. AUT
2. RUS
3. SWE
4. CZ
5. PL
6. FIN
7. NL
8. CH
9. RUS
10. GER
11. CZ
12. FIN
13. SWE
14. AUT
15. GER
16. NL

<strong>08-09.02.2014 - Teams - Togliatti</strong>

PL
RUS
CZ
AUT
GER
SWE
FIN

<strong><u>WK Speedway U21:</u></strong>

<strong>27.04.2014 - Quali 1 - Neustadt/Donau</strong>

1. GER
2. RUS
3. SWE
4. NOR
5. GB
6. RUS
7. LV
8. DK
9. PL
10. GER
11. UA
12. DK
13. SWE
14. FRA
15. CZ
16. PL

<strong>03.05.2014 - Quali 2 - Terenzano</strong>

1. DK
2. SWE
3. ITA
4. SVK
5. GB
6. CRO
7. GER
8. DK
9. PL
10. HUN
11. SLO
12. ITA
13. AUT
14. AUS
15. PL
16. SLO

<strong>10.05.2014 - Quali 3 - Leicester</strong>

1. GB
2. CZ
3. PL
4. FIN
5. PL
6. DK
7. SWE
8. USA
9. FRA
10. DK
11. AUS
12. CZ
13. SWE
14. NZ
15. GB
16. FIN

<strong><u>WK Speedway U21 Teams</u></strong>

<strong>07.06.2014 - Semi finale 1 - Teterow</strong>

CZ
GER
GB
AUS

<strong>05.07.2014 - Semi finale 2 - Motala</strong>

PL
FIN
SWE
RUS

<strong>23.08.2014 - Finale - Slangerup</strong>

DK

<strong><u>WK Langbaan</u></strong>

<strong>01.06.2014 - Quali 1 - Bielefeld</strong>

1. GER
2. CZ
3. FRA
4. ITA
5. DK
6. GER
7. NL
8. GB
9. FIN
10. PL
11. GER
12. FIN
13. RUS
14. FRA
15. SWE

<strong>05.07.2014 - Quali 2 - Tayac</strong>

1. FRA
2. CZ
3. GER
4. SWE
5. NL
6. AUS
7. NL
8. FRA
9. FIN
10. GB
11. FRA
12. GB
13. AUS
14. GER
15. CZ

<strong>23.08.2014 - Teams - Forssa</strong>

FIN
NL
FRA
GB
GER
CZ

Reacties

Jesper schreef op maandag 25 november 2013 om 20:35 uur

<strong>Kort samen gevat:</strong>

Einde verhaal voor de Nederlandse speedway rijders: geen deelname aan SGP kwalificaties en Junioren U21.

Voor de Langbaan kwalificaties hebben we drie plaatsen: 1 in Bielefeld en 2 in Tayac. Ook bij de teams doen we natuurlijk ook weer mee.

Twee startplekken tijdens de IJsspeedway challenge. Geen deelname aan de teams.

De indelingen voor de jeugd wedstrijden worden pas vlak voor de wedstrijd bekend gemaakt (heeft met het aantal inschrijvingen te maken).

Nico schreef op woensdag 27 november 2013 om 15:37 uur

Hopelijk kan de Dutch League daar in de komende jaren wat verandering in brengen...

Jesper schreef op woensdag 27 november 2013 om 17:29 uur

Ben benieuwd .....


Wat extra info voor de langbaan fans: nu de challenge in het midden van het seizoen word verreden vervalt ook het huidige kwalificatie systeem.

Vanuit de kwalificatie wedstrijden in Bielefeld en Tayac gaan 14 rijders door naar de challenge in Marianske Lazne. Hierbij komt nog een wildcard rijder die door de FIM word genonimeerd.

Alleen de top drie van de challenge is geplaatst voor de Langbaan GP\'s van 2015. De top 8 van de Langbaan GP\'s van 2014 gaan door naar de GP\'s van 2015. Hierbij komen dan nog drie wildcard rijders (via de FIM). Elke GP organisator heeft dan nog een eigen wildcard en zo zitten we weer op 15 rijders.

Jesper schreef op dinsdag 10 december 2013 om 08:09 uur

Nu de EK indelingen:

(zie post: 10 januari 2014)

dirkdeboer schreef op dinsdag 10 december 2013 om 18:46 uur

Weinig verrassingen dus qua indeling. Nederland stuurt dus 1 rijder naar Krsko voor een plekje in de EK, en een rijder naar de Junioren in Macon. Ben benieuwd wie daar heen mogen om de Speedway eer te verdedigen.

Wel opvallend is de indelingen in de grasbaan EK. Slechts 3 Nederlandse rijders in Balkbrug tegenover 4 Duitse en 4 Engelse.... Tot mijn verbazing ook weer 3 Tsjechen..... Het lijkt me toch niet dat Franc en Wolff naar Nederland komen.... Als het maar niet weer een aanfluiting wordt als in Noordwolde... Dat zou beschamend zijn.

Ook in de Zijspannen ligt er wel een uitdaging hoor.... Wie mag er naast Matthijssen naar Engeland..... Detz als 2e in het ONK of Grenier als 3e in het afgelopen EK of stuur je een talent als Noordman er naar toe, die moet toch ook zijn kans krijgen om aan te sluiten bij de Europese Top. Ik zou niet graag in de schoenen staan van degene die de plaatsen moet aanwijzen.

LZR schreef op dinsdag 10 december 2013 om 21:46 uur

@dirkdeboer

Waarom zou een Richard Wolf of een Josef Franc niet naar Nederland toe komen??? Wolf is al meerdere malen in Nederland aan het startlint verschenen dus daar zie ik geen enkel probleem bij komen? En dit zal ook gelden voor Josef Franc? Ik denk ook niet dat CZ weer zo een rijder stuurt van Bohac(wel moet ik zeggen hij had alle plezier erin en vond alles geweldig alleen tjaaaaa het kon totaal niet in een EK semi)

Verder inderdaad beetje raar dat Nederland zo weinig plaatsen heeft gekregen op ze minst zou Nederland toch nog een aantal plaatsen erbij moeten krijgen als we zien dat Engeland en Duitsland beide 8 Plaatsen totaal hebben?

En tja voor speedway zeg je op sarcastische toon wie de eer mag hoog houden voor Nederland. Maar je kan het ook zo zien dat er wel jongens heen gaan die van te voren weten in principe kansloos zijn tegen full pro\'s. Maar je moet niet vergeten dat deze jongens wel hun eigen geld erin stoppen om daar voor Nederland alsnog te staan. Misschien kun jij wellicht die jongens juist wat meer motiveren door wellicht een kleine bijdrage aan ze te leveren;)? een aantal banden is nooit weg voor iemand die gauw een kostenplaatje van een 750euro met zich meebrengt naar Krsko(en dan hebben we alleen nog maar over kosten zoals diesel, licentie) komt de rest zoals slijtage en banden er nog bij;)

Ik heb altijd bijzonder respect voor Henry want hij gaat altijd naar bijvoorbeeld een Speedway GP kwalificatie jammer genoeg heeft NL geen plaatsen toegewezen gekregen voor de WK cyclus(aan wie ligt dit eigenlijks? de FIM of de knmv die niets heeft aangevraagd?)

Voor de rest moeten we met elkaar proberen om door te gaan en elkaar te blijven motiveren tenslotte willen we dat de sport blijft bestaan dacht ik zo?

Nico schreef op dinsdag 10 december 2013 om 21:47 uur

Ik vind ook dat Nederland maar karig bedeeld wordt in de EK plekken ! Op vlak van grasbaan hoort Nederland zeker wat plekjes meer te krijgen...

Jesper schreef op dinsdag 10 december 2013 om 22:16 uur

Volgens mij hebben de Tsjechen helemaal geen 5 actieve grasbaanracers maargoed. Grote kans dat we Kadlec en Bohac weer zien rond tuffen tijdens de wedstrijden.


Hierbij een overzichtje van de alle EK/WK disciplines en hoeveel plekken de KNMV heeft aangevraagd en gekregen:

Speedway GP kwalificatie
Niet aangevraagd -> niet gekregen

WK IJsspeedway kwalificatie
2 aangevraagd -> 2 gekregen

WK IJsspeedway teams
Niet aangevraagd -> niet gekregen

WK Speedway Junioren
Niet aangevraagd -> niet gekregen

WK Speedway Junioren Teams
Niet aangevraagd -> niet gekregen

WK Langbaan kwalificatie
4 aangevraagd -> 3 gekregen

WK Langbaan teams
Aangevraagd en gekregen

WK 80cc
Niet aangevraagd -> niet gekregen

WK 125cc
5 aangevraagd -> 4 gekregen

WK 250cc
2 aangevraagd -> nog niet bekend

Flattrack
1 aangevraagd -> nog niet bekend

EK Speedway
1 aangevraagd -> 1 gekregen

EK Speedway Junioren
1 aangevraagd -> 1 gekregen

EK Speedway Teams
Niet aangevraagd -> niet gekregen

EK Speedway Pairs
Niet aangevraagd -> niet gekregen

EK IJsspeedway
Niet aangevraagd -> niet gekregen

EK Grasbaan
5 aangevraagd -> 5 gekregen

EK Zijspan
2 aangevraagd -> 2 gekregen

EK 80cc
Niet aangevraagd -> niet gekregen

EK 125cc
5 aangevraagd -> 5 gekregen


De meeste verzoeken van de KNMV zijn dus aardig ingewilligd. Dit is trouwens de laatste info die ik heb ontvangen van de FIM en FIM Europe, wellicht dat er hier en daar wat is aangepast, maar dit verwacht ik niet omdat dan andere landen hun startplekken weer moeten afstaan.

dirkdeboer schreef op woensdag 11 december 2013 om 17:13 uur

Sorry Lars, maar waar haal jij mijn sarcasme vandaan, dat is spijkers zoeken op laag water.

Maar als jij vindt dat ik sarcastisch overkom, dat is zeker niet mijn bedoeling. Sterker nog ik hoop dat de jongens het goed doen en een paar punten kunnen afsnoepen van de Pro\'s. Het zal zeker zaak zijn dat er voor die tijd al wat mogelijkheden liggen voor de jongens om wat te Speedwayen en zo wat ritme op te doen.

Sponsoring op deze manier zie ik niet zitten. Ik doe liever iets structureels in de toekomst, ik heb al eens vaker aangegeven dat ik best wil sponsoren maar dat moet voor beide partijen wat opleveren.

Dat er geen plaatsen voor de WK Speedway zijn zal wel komen omdat de KNMV die niet aangevraagd heeft, en laten we heel eerlijk wezen, daar heeft een Nederlandse rijder niets te zoeken. Dan krijg je het zelfde als de Tsjech die in Noordwolde reed, al zullen de Nederlandse jongens het tempo beter kunnen volgen als hij in Noordwolde. Je neemt wel een startmogelijkheid af voor een jongen die misschien wel een ronde verder kan komen en dat betekend voor die jongens ook vaak wat extra centen. Een Nederlander naar een WK kwalificatie sturen is leuk voor de ervaring maar heeft geen zin. Je geeft het zelf al aan je moet tegen de professionals op, als je het niveau daar voor niet hebt moet je er ook niet heen gaan. Het is beter om eerst te investeren op nationaal niveau en daar een goede basis te leggen voor een deelname op termijn op WK niveau. Als je er heen gaat moet je ook mee kunnen doen om de punten en niet om \"mee\" te rijden.

Wat Jesper terecht al aangeeft heeft Tsjechie al een gebrek aan Grasbaanrijders die op niveau zijn. Maar aangezien ze 5 plaatsen kunnen verdelen mag je er van uit gaan dat mannen als Franc en Wolff eerder de andere semi pakken aangezien deze verreden zou worden in Frankrijk (al is dat ook nog maar de vraag of die doorgaat.) Franc en Wolff kunnen op de Nederlandse banen minder goed uit de voeten als op de Franse en bijv. Duitse banen. De Nederlandse banen, en zeker Balkbrug, zijn zware banen waarop meer gewerkt moet worden. Die jongens zijn gewend aan speedway banen en zullen dus voor een hardere ondergrond kiezen omdat ze daarop meer kans hebben op het bereiken van de finale als in Balkbrug.

Ik hoop dus niet dat Bohac en Krupickova weer komen dan zie ik liever wat extra Nederlanders in de strijd. Ik hoop dat de KNMV het spelletje dan ook slim uitspeelt en niet een eventuele extra plaats verloren laat gaan een bijv. DMSB zoals dat vorig jaar gebeurde toen de open plaats van Tsjechie naar Keijo Bunning ging.

LZR schreef op woensdag 11 december 2013 om 21:50 uur

Oke begrepen hoe je het bracht kwam op mij sarcastisch over. Als dat niet zo bedoelt is trek ik me woorden daarvoor terug.

dat wolf en franc beter op harde baan terecht komen geef ik toe maar een franc kan wel voor sensatie zorgen op baan als balkbrug dus eigenlijk hoop ik hem in balkbrug aan de start te zien. Met betrekking tot krupickova denk ik dat niet verkeerd is om haar erbij te hebben ze zal niet meestrijden om de winst maar ze is zeker een keiharde dame die elke keer weer opstaat en er gewoon weer tegenaan gaat en zeker niet aldoor laatste wordt.

mbt kans geven aan een andere rijder in een speedway kwali snap ik je punt maar als we zo gaan kijken kunnen we beter heel aantal landen minder plaatsen geven en de polen, russen, zweden, denen het laten uitvechten. Dat het voor deze jongens extra geld oplevert is totaal niet waar. Deze wedstrijden zijn totaal niet lonend voor een goede rijder die in polen of zweden met 2 punten meer geld ontvangt dan een kwali van gp te winnen. Het is niet voor niets dat de meeste speedway gp rijders aan hun clubs vragen om de gp onkosten te betalen(Nicki Pedersen bijvoorbeeld moest van Czestochowa 75.000euro hebben als onkosten vergoeding voor zijn GP als hij dit niet kreeg bleef hij dat jaar bij zijn voorgaande club)

Maar ieder geval laten we hopen dat de ek en wk weer beetje beter op rit komt want voor we het weten gaan we de zijspannen achterna! Tenslotte hebben ze de EK gras al van 3 naar 2 semi teruggebracht vorig jaar dacht ik zo?

Het ziet er ieder geval allemaal beetje somber uit op de kalender van de EK en WK

vincent schreef op donderdag 12 december 2013 om 09:08 uur

Waarschijnlijk heeft Nicki Pedersen dat geld gevraagd om dat hij een sponsor is kwijtgeraakt die er heel veel geld inpompte. Zie speedweek.de

Jesper schreef op donderdag 12 december 2013 om 11:30 uur

Inmiddels heeft Nicki allang weer een grote (hoofd)sponsor die alsnog het geld er in pompt; namelijk Moldow.

Roy Verbrugge schreef op donderdag 12 december 2013 om 12:04 uur

Lars en Dirk

In jullie beide verhalen zit wat in
Maar ik denk dat het sturen van rijders altijd moet..of de ridjers moeten aan geven dit niet te zien zitten...

het is waar het niveua is te hoog..maar als je er niet heen gaat zal je ook nooit beter worden...

Daarnaast zou Franc wel gek zijn om naar Balkbrug te gaan
In mijn ogen plaatst hij zich makkelijk op een harde baan...en is een baan als Balkbrug {die er overigens alles aan doen} voor hem veel gevaarlijker...een aangezien hij een broodrijder is zal hij het niet willen risceren om een langdurige blessure eraan over te houden

Onze Nederlandse jongens zijn hier ook zwaar in het voordeel natuurlijk... dus het is te hopen dat er meer Jongens in Balkbrug zullen rijden dan 3

Wat het speedway betreft...er zijn zelf rijders die geen GP willen rijden, omdat in veel competities ze maar 1 GP rijder in hun team mogen hebben

Dus is het financieel soms interesanter om geen GP rijder te zijn omdat je dan heel interesant bent voor de Clubs

en aangezien het veel geld kost...blijft geld heel interesant

LZR schreef op donderdag 12 december 2013 om 20:55 uur

Roy daar heb je goede punten!

Zeker zou ik in Franc ze ogen ook voor Franse baan kiezen maar als je zag hoe hij in 2011 in Staphorst tijdens de EK semi rond ging dan leek het alsof hij elke week op zulke grasbanen rijdt.

Met rijders sturen ben ik volledig met je eens. Bedoel we weten dat we kansloos zijn maar we leren er wel veel van dus snap niet waarom Nederland geen plekken heeft aangevraagd. Er zijn altijd aantal rijders welke heen hadden gegaan.

Wat Speedway GP betreft dat is de reden waarom Darcy Ward in 2012 geen GP wou rijden omdat Polen toen de regel had dat elk Ekstra League team maar 1 GP rijder mocht hebben inmiddels zijn deze regels al teruggedraaid en geeft dat niet zoveel problemen meer.

Jesper schreef op vrijdag 10 januari 2014 om 20:37 uur

We zijn inmiddels een paar weken verder en er is een hoop veranderd in het EK. Zo zijn er wedstrijden verplaatst, toegevoegd en veranderd. Ook zijn de landenindelingen aangepast. Zie hieronder voor de nieuwe kalender, plus het aantal startplekken per land (federatie).

<strong>EK Speedway</strong>

<u>03.05.2014 - Semi 1 - Rivne (UA)</u>
2x CZ, 1x DE, 2x UA, 1x RO, 1x HR, 2x LV, 2x RU, 2x PL, 1x SK, 1x FI, 1x SE.

<u>17.05.2014 - Semi 2 - Krsko (SI)</u>
1x CZ, 2x SI, 1x DE, 2x DK, 2x IT, 1x UA, 1x LV, 1x HU, 1x RU, 1x AT, 1x PL, 1x SK, 1x SE.

<u>24.05.2014 - Semi 3 - Zarnovica (SK)</u>
1x CZ, 1x GB, 1x SI, 2x DE, 2x DK, 2x FR, 1x NL, 1x HU, 1x NO, 2x PL, 1x FI, 1x SE.

<u>09.06.2014 - Challenge - Debrecen (HU)</u>

<u>06.07.2014 - Finale 1 - Güstrow (DE)</u>

<u>20.07.2014 - Finale 2 - tba</u>

<u>09.08.2014 - Finale 3 - tba</u>

<u>19.09.2014 - Finale 4 - tba</u>

<strong>EK Speedway Junioren</strong>

<u>13.06.2014 - Semi 1 - Pardubice (CZ)</u>
3x CZ, 1x DE, 2x UA, 1x HR, 2x LV, 1x HU, 2x RU, 3x PL, 1x SK.

<u>14.06.2014 - Semi 2 - Elgane (NO)</u>
5x DK, 3x NO, 3x FI, 5x SE.

<u>14.06.2014 - Semi 3 - Macon (FR)</u>
1x CZ, 2x SI, 3x DE, 3x FR, 2x IT, 1x NL, 1x RU, 3x PL.

<u>31.08.2014 - Finale - Rivne (UA)</u>

<strong>EK Speedway 80cc</strong>

<u>02.08.2014 - Semi 1 - Skaerbaek (DK)</u>
2x DE, 4x DK, 1x HR, 1x RU, 1x NO, 2x PL, 2x FI, 3x SE.

<u>02.08.2014 - Semi 2 - Skaerbaek (DK)</u>
2x DE, 5x DK, 1x RU, 1x NO, 1x PL, 3x FI, 2x SE.

<u>03.08.2014 - Finale - Skaerbaek (DK)</u>

<strong>EK Speedway 125cc</strong>

<u>28.06.2014 - Plzen (CZ)</u>
3x CZ, 3x GB, 5x DE, 4x FR, 5x NL, 3x PL.

<strong>EK Speedway Pairs</strong>

<u>01.05.2014 - Semi - Debrecen (HU)</u>
1x SI, 1x IT, 1x LV, 1x HU, 1x RU, 1x NO, 1x SK.

<u>13.09.2014 - Finale - Divisov (CZ)</u>
1x CZ, 1x DE, 1x UA, 1x PL (en drie pairs vanuit de semi finale)

<strong>EK Speedway Teams</strong>

<u>24.05.2014 - Semi - Plzen (CZ)</u>
1x CZ, 1x RU, 1x FI, 1x SE.

<u>28.06.2014 - Finale - Herxheim (DE)</u>
1x DE, 1x DK, 1x PL (en de winnaar vanuit de semi finale)

<strong>EK IJsspeedway</strong>

<u>22./23.02.2014 - Kamensk Ural (RU)</u>
2x CZ, 2x DE, 1x FR, 1x CH, 1x NO, 3x RU, 2x AT, 2x FI, 2x SE.

<strong>EK Grasbaan</strong>

<u>21.04.2014 - Semi 1 - Balkbrug (NL)</u>
2x CZ, 4x GB, 4x DE, 1x DK, 3x FR, 3x NL, 1x FI.

<u>15.06.2014 - Semi 2 - Mulmshorn (DE)</u>
3x CZ, 4x GB, 4x DE, 3x FR, 2x NL, 1x FI, 1x SE.

<u>28.06.2014 - Finale - St. Macaire (FR)</u>

<strong>EK Grasbaan Zijspan</strong>

<u>03.08.2014 - Semi - Melsungen (DE)</u>
3x GB, 3x DE, 1x DK, 1x FR, 1x CH, 3x NL.

<u>07.09.2014 - Finale - High Easter (GB)</u>
2x GB, 2x DE, 2x NL (en 6+2 vanuit de semi finale)


Tot slot nog een redactionele noot: vanaf nu gebruik ik de <a target=\"new\" href=\"http://userpage.chemie.fu-berlin.de/diverse/doc/ISO_3166.html\">ISO 3166 code</a> voor de landaanduidingen. Dit om wat meer eenheid te krijgen in de afkortingen van de landen.