Persbericht: Stiching Belangen Organisatoren Baansport

Nieuwsbericht Geplaatst op woensdag 1 januari 2014 om 13:22 Geplaatst op 01.01.2014 om 13:22

Afgelopen maandag avond heeft de Stichting Belangen Organisatoren Baansport een informatie avond gehouden in de kantine van Rensport Noordwolde. Deze informatie avond was speciaal voor de rijders en er was een goede opkomst met rijders uit alle klasses. [END] Persbericht: Baansport organisatie belangengroep S.B.O.B. krijgt veel steun van coureurs tijdens informatie bijeenkomst. Begin 2013 zijn er een groep grasbaanorganisatoren om tafel gegaan om te kijken tegen welke zaken de organisaties de afgelopen jaren zijn aangelopen. Al snel bleek in die bijeenkomst dat vele problemen verband hielden met het handelen vanuit de motorbond KNMV. Dus de koe werd vervolgens bij de horens gevat en men ging vanuit de groep organisatoren intensief communiceren met de KNMV. Met als doel samen op te trekken met de KNMV om de problemen te bespreken en op te gaan lossen. De organisatorengroep nodigde de KNMV sportdirecteur uit voor een gesprek en later de KNMV Baansport Commissie voorzitter. Op hun aanwijzing werden de te bespreken punten helder en duidelijk op schrift gesteld en bij de KNMV in Arnhem ingediend. Punten welke voor het baansport seizoen 2014 van kardinaal belang zijn werden op 1 juni 2013 ingediend. Pas in oktober /november 2013 begon de KNMV onder tijdsdruk van het nieuwe seizoen met enige reactie. Ook mede door deze herkenbare handelswijze van de KNMV kozen 10 organisatoren er voor om hun krachten officieel samen te gaan bundelen in een stichting de S.B.O.B. om zo gezamenlijk het belang van de baansport in Nederland beter neer te zetten. Niet alleen belangen van organisatoren maar zeker ook die van de rijders. De S.B.O.B constateerde dat de communicatie vanuit de KNMV richting hun rijders te summier bleef waardoor er een onterecht dan wel onvolledig beeld ontstond binnen deze groep. In de driehoeksverhouding Organisatoren-Rijders-KNMV is de rijdersgroep een zeer belangrijke en ook te respecteren partner. Dit is voor de S.B.O.B. aanleiding geweest om een informatieavond te houden voor rijders over de ontstane situatie. Een informatie avond die op basis van gelijkheid in partnerschap op 30 december in Noordwolde heeft plaats gevonden. Onverwacht snel kwam er veel begrip vanuit deze groep rijders voor de S.B.O.B. Daarnaast kwamen er vooral veel signalen van ontevredenheid over de KNMV als derde partner in genoemde driehoeksverhouding vanuit deze gevarieerde rijdersgroep. Aan het einde van de bijeenkomst werd van uit de rijders de steun aan de S.B.O.B. uitgesproken en kwam het verzoek deze steun ook gezamenlijk zichtbaar te gaan maken aan de KNMV. Ook zullen in de S.B.O.B tevens vertegenwoordigers van rijdersgroepen actief gaan participeren. Sterk werd duidelijk voor de S.B.O.B. dat naast het in gesprek blijven met de KNMV als motorbond ook de tijd meer dan rijp is voor de S.B.O.B. om te gaan kijken naar alternatieven op dit vlak. De monopolie positie welke de KNMV van oudsher heeft en van waaruit de bond steeds weer uit lijkt te handelen is op zijn zachts gesteld sterk achterhaald. Vooralsnog zal de S.B.O.B. de uitkomsten van de informatiebijeenkomst op korte termijn aan de KNMV voorleggen in een poging om zo enige beweging in de goede richting te krijgen. Uit de reactie vanuit de KNMV hierop zal moeten blijken hoe de toekomst er uit gaat zien. Vooralsnog vinden de organisaties het niet verantwoord om hun evenementenaanvraag in te dienen bij de KNMV. (einde persbericht)