KNMV Speedway vergadering - wat gaan we in 2015 zien?

Nieuwsbericht Geplaatst op donderdag 30 april 2015 om 20:44 Geplaatst op 30.04.2015 om 20:44

De KNMV heeft gisteravond een meeting georganiseerd in het Van der Valk hotel in Assen. Onderwerp was de speedway sport en natuurlijk waren alle rijders uitgenodigd. Ondanks dat er een beste groep was afgekomen op deze meeting viel de opkomst qua rijders wat tegen en ontbraken vooral enkele senioren. Over de winterperiode heen zijn er enkele nieuwe ideeën uitgewerkt en de league gaat voor 2015 flink op de schop. Zo worden de B rijders en de 125cc specials ook bij de teams betrokken, naast de vier A rijders die sowieso al starten. In totaal hebben drie clubs zich gemeld en er zullen dus ook drie wedstrijden worden georganiseerd. De kalender: 06.06 Veenoord 21.06 Heusden-Zolder 19.09 Blijham Doordat er maar drie teams zijn word de indeling ook aangepast, dit omdat we nu niet meer in het oude systeem van een rijder per team in elke heat kunnen rijden. De bedoeling is om zoals alle andere leagues in paren te gaan rijden, hierdoor word het echte team rijden nog verder bevorderd. In 2016 is het de bedoeling om met vier teams te gaan rijden, en zal dan hopelijk ook Lelystad dus aansluiten. Een hekel punt tijdens het vorige seizoen waren de buitenlandse rijders. De clubs kochten fanatiek rijders in wat natuurlijk niet goed was voor onze eigen Nederlandse inbreng. Hier valt natuurlijk wat van de zeggen want dit soort jongens kunnen de Nederlanders heel wat bij leren. Strekking blijft wel dat de league alleen voor de Nederlandse rijders is. De indeling van de drie teams werd vanavond ook bekend gemaakt, maar al snel werd duidelijk dat hier nog aan gesleuteld gaat worden. Hierdoor zullen wij de lijsten ook niet publiceren, en wachten op een later moment zodra alles bevestigd is. Het lijkt er wel op dat de KNMV licentie houders voorrang gaan krijgen tijdens de indeling, daarna word er pas gekeken naar de Nederlandse rijders met een buitenlandse licentie. Natuurlijk kwam ook het hoofdstuk 'de airfence' weer aanbod. Erg goed om te horen was dat Heusden-Zolder en Veenoord sowieso niet meer zonder gaan rijden. Opvallend waren de berichten dat enkele KNMV'ers niet overtuigd lijken te zijn van de extra veiligheid die zo'n airfence bied, en dat we voorlopig ook geen KNMV airfence kunnen verwachten. De kosten om een airfence te huren van de Duitse bond zijn wederom gestegen, en bedragen op dit moment een ruimte 2000 euro. Zelf aanschaffen kost een slordige ton, wat vervolgens vijf jaar later weer geïnvesteerd mag worden vanwege het verlopen van de homologatie. Gelukkig staan de rijders wel achter de airfence, en is het geen probleem dat er een extra bijdrage word gevraagd luiden de geluiden uit de zaal. Een ander puntje was de rol van de teammanager van de teams. Vorig jaar verliepen de wedstrijd vrij rommelig vanuit het rennerskwartier en kon iedereen zich overal mee bemoeien. Dit jaar zal alles via de teammanager gaan, die dus het vaste aanspreekpunt binnen een team is. De team manager zal vervolgens verdere actie ondernemen waar nodig. Eindconclusie van de avond is dat we het met z'n allen moeten doen, en dat we alleen dan wat kunnen bereiken. Word ongetwijfeld zeer binnenkort vervolgt, de eerste wedstrijd is immers al over enkele weken!